Langkau ke kandungan utama

5 Jenis makanan yang mengandungi kandungan kolagen tertinggi.

Assalamualaikum,



Berapakah umur anda??



Jika umur anda 24 tahun...... anda bernasib baik....



Jika umur anda 25 tahun.... dah kene jaga-jagaaaa.....




Kenapa saya kata begitu?? 




Sebab.... anda mungkin akan nampak tua dari usia anda..



Tahukah anda penghasilan kolagen mula berkurangan seawal umur 25 tahun?? Haaa.. dah mula takot kan.. lagi-lagi yang belum kawin tu..



Pastikan anda mengamalkan pemakanan yang tinggi kandungan kolagen untuk menjaga kestabilan dan keanjalan otot, kulit, tendon, ligamen dan tulang rawan.



Terdapat banyak makanan yang dapat membantu anda dalam mengembalikan dan menghasilkan kolagen dalam badan. Kolagen dalam badan dapat dihasilkan dengan mengamalkan pemakanan yang kaya dengan protein, Vitamin C dan Vitamin K.



Berikut adalah 5 contoh makanan yang mengandungi kandungan kolagen tertinggi.



1- PRODUK SUSU



Untuk meningkatkan produksi kolagen dalam badan, produk susu yang kaya dengan protein bermanfaat untuk tubuh anda. Antara produk susu adalah dadih, yogurt, keju dan susu cair. Semua produk susu ini sangat baik untuk membantu anda meningkatkan penghasilan kolagen.





2 - BUAH-BUAHAN



Buah-buahan sangat baik untuk meningkatkan kolagen terutamanya yang kaya dengan vitamin C seperti oren, anggur ungu, plum, blueberry, kismis, lemon, kiwi, tomato dan strawberry.





3- SAYUR-SAYURAN



Tidak jauh berbeza dengan buah-buahan, sayur-sayuran juga mampu meningkatkan penghasilan kolagen. Antaranya kubis, esparagus,tomato, terong, brokoli dan bayam.





4 - KACANG



Anda dapat menghasilakn zat anti penuaan dengan cara memakan kekacang sekurang-kurangnya 2 senduk sehari. 




5 - COKLAT



Kulit kita sangat memerlukan manfaat kolagen yang terdapat dalam coklat. Dalam satu kajian di Jerman menjelaskan bahawa seorang akan mendapat nutrisi dan kelembapan kulit yang lebih baik setelah makan coklat. Coklat juga dapat menangkal sinar ultra viloet untuk melindungi kulit. Untuk mendapatkan antioksida yang cukup pilihlah coklat yang berwarna gelap.





Ok setakat ini saja entry mummy untuk hari ini. Jika anda ada sebarang pertanyaan atau ingin mendapat khidmat nasihat cara untuk kurus, boleh terus Whatsapp mummy di 019-235 8846.

Jangan lupa daftar untuk Projek SEKSI under Coach Mummy Mars yer.



*****

DAFTAR DISINI

*****


Mummy Mars

019.235.8846

Enhancing Love through Health Care.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

Mandi Pagi Lebih Cepat Kurus?

Apa Bestnya Mandi Pagi?Kalau sebelum ni kami share tidur pon boleh kurus sekarang mandi pulak.

Korang tau tak mandi awal pagi ( jam 4-6 pagi ) dengan air sejuk dapat menyingkirkan kolestrol jahat dalam badan.




Memang menggigil la mandi tanpa air panas tapi terasa sungguh SEGAR
Mandi bermula dari kaki dahulu ikut sunnah Nabi.

Mandi awal pagi juga dapat melancarkan peredaran darah dan sangat membantu untuk menaikkan seri wajah tau

Kena sangat la konsep #projekseksi kami
SLIM & ELEGANT!

Berpagi-pagian jugak salah satu sunnah nabi

Sebagaimana Rasulullah yang tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:




Berkata Nabi di dalam hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabarani di dalam al-Awsath:

باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

"Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan."


Tambahan Lagi 


Telah thabit dari Nabi SAW bahawasanya …