Langkau ke kandungan utama

Rambut GUGUR selepas melahirkan


Hai korang...Korang mesti pernah dengarkan orang-orang Tua mesti ada kata kalau dia tengok anak sembur air liur ataupun main buih....

Gambar 1: baby main biuh...geram nyer tengokkan

Habislah Rambut mak dia gugur lepas ni
Korang rasa betul ker ni?mai sini Ti nak terangkan okaii...


Anak main air liur rambut mak gugur adalah mitos sahaja sebenarnya...

Pada umur anak dalam linkungan 3-4 bulan memang perkembangan mereka akan keluarkan air liur ataupun main buih ni...Dan pada umur anak 3-4 bulan juga Rambut mak akan gugur....

SEMUANYA INI DISEBABKAN FAKTOR HORMON.

Ini adalah sebab pertama kenapa rambut kita akan gugur lepas bersalin ni...
HORMON ESTROGEN menurun digantikan dengan hormon PENYUSUAN( Prolaktin dan Oksitosin)...



Sebenarnya rambut gugur lepas bersalin ni NORMAL.  
Sebabnya semasa kita pregnant..hormon ESTROGEN DAN PROGESTERON sangatlah tinggi..so masa ni rambut takkan gugur dan pertumbuhan rambut terhenti dalam fasa anagen ataupun dikenali sebagai fasa pertumbuhan.


APA ITU HORMON ESTROGEN @ PROGESTERON LAK.....

Gambarajah 2: Fungsi hormon untuk wanita

Semasa anak kita berumur dalam lingkungan 3-4 bulan...Kebetulan pada masa ini pertumbuhan anak kita akan mengeluarkan air liur. Dan pada masa ini...RAmbut IBU MENYUSU yang selama ini berada di fasa anagen ataupun fasa pertumbuhan akan mulai gugur...

Korang  kena tau k...hormon estrogen ni kena turun sebabnya untuk bagi peluang kepada hormon prolaktin dan oksitosin  meningkat...HORMON PROLACTIN ni adalah satu hormon menyusu yang kita kena TINGKATKAN untuk dapatkan SUPPLY yang tinggi. .Lepas bersalin kita dah ada susu kan??ha hormon nilah


Hormon Estrogen akan berkurang dari hari pertama kita melahirkan untuk bagi peluang kepada hormon penyusuan ini meningkat..Dan hormon Estrogen ini menurun paling drastik ataupun turun sepenuhnya semasa anak kita berumur 3-4 bulan..Dan pada masa inilah kita akan nampak rambut gugur dengan lebih ketara.



Macamana korang boleh faham kan?..bagaimana terjadinya masalah rambut berkaitan dengan hormon ni?So bagi ibu yang ada baby dalam linkungan 3-4 bulan..jangan risau..sebabnya ia adalah perkara normal..DAn korang kena tahu IBU YANG LEPAS BERSALIN akan kehilangan 50-100 urat rambut setiap hari..JANGAN risau rambut ini akan digantikan semuala setiap hari. Dan rambut gugur ini akan beransur ansur kurang apabila anak kita berumur 1 Tahun..InsyaALLAH...
TETAPI kalau setahun dah bby kita tapi still berlarutan sampai nak nampak kulit kepala dah tu..tu bukan normal k...Kena baiki hormon tu...

TETAPI yang menggunakan pil perancang pun kena hati-hati gak...ada jenis pil perancang yang mengganggu hormon tau...


Dan InSya ALLAH kami dalam projek SEKSI akan terangkan bagaimana nak buat untuk bantu IBU MENYUSU yang alami masalah rambut gugur ni...Semuanya EKSKLUSIF untuk team dibawah projek seksi..

Projek SEKSI merupakan PROJEK EKSKLUSIF dari team YMS khas buat Ibu Menyusu yang mahu kekal SLIM & ELEGANT dimata suami selepas melahirkan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

AIR KOSONG KALORI!!?

AIR KOSONG KALORI ini sangat2 penting buat tubuh anda kerana dengan minum air ini, anda dapat banyak manafaat dan jangan lupa, ianya KOSONG KALORI. Jadi anda tidak akan membazir kalori anda dengan meminum air ini!!


Air sememangnya keperluan di dalam hidupan harian kita. Dan semua orang sudah sedia maklum mengenainya. Dan saya pasti anda pun tahu 70% daripada kandungan badan kita terdiri daripada air bukan? Mari kita ketahui apakah keajaiban air kosong kalori ini dalam memberi kita kesihatan terhadap tubuh badan.
1. Kekal bentuk badan yang cantikAnda ingin menurunkan berat badan? AIR KOSONG KALORI boleh meningkatkan metabolisma badan anda dan membantu untuk anda berasa kenyang.

Tukarkan air manis yang anda biasa minum kepada AIR KOSONG KALORI ini. Juga sebelum makan, minum sedikit AIR KOSONG KALORI ini untuk memudahkan anda merasa lebih kenyang dengan cepat. Anda akan rasa cepat kenyang daripada biasa.
2. AIR KOSONG KALORI membantu meningkatkan tenagaApabila anda berasa letih dan haus, ter…