Langkau ke kandungan utama

7 tips kekal sihat tanpa kos yang TINGGI

Kita memang dah tahu, mencegah adalah berjuta-juta kali lebih baik daripada mengubati. Malahan ada kajian mengatakan pengurusan yang teliti dan betul dalam kehidupan seharian membolehkan kita kekal sihat tanpa perlu bergantung kepada sebarang ubatan.

Percaya lah, kos makanan untuk sihat dan CANTIK semakin meningkat. Malahan ramai yang berhabis duit beratus-ratus sehingga beribu ringgit untuk pastikan mereka sentiasa makan makanan yang sihat dan berzat.

Ok, kita lupakan sebentar berkenaan Tips Memilih Makanan dengan Bajet Rendah. Fokus kepada bagaimana cara untuk kekal sihat tanpa kos yang tinggi. Selain daripada makanan, berikut merupakan tips-tips yang boleh anda praktikkan bagi mengekalkan kesihatan tanpa perlu mengeluarkan kos yang tinggi


1. KURANGKAN STRESS

Kebanyakan rakyat Malaysia memperuntukkan lebih kurang 12jam sehari dan 6hari seminggu semata-mata untuk kerja sahaja. Tekanan ditempat kerja!! Oleh itu, cuba lah ambil cuti sehari dua dan luangkan sedikit masa untuk berehat dan bersantai.

Pergi lah melancong, menonton ataupun bersukan. Aktiviti yang boleh dilakukan bersama keluarga. Lakukanlah semua yang boleh menggembirakan anda dan keluaga, pastinya stress anda akan hilang dan anda akan kembali bekerja keesokkan harinya dengan lebih bersemangat

2. JUMPA DOKTOR ANDA

Lakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala dengan doktor anda. Ujian rutin ini pastinya akan dapat mengesan sesuatu masalah dengan lebih awal. Rawatlah diawal masalah kerana apabila masalah kesihatan semakin kronik, maka kos mengubatinya pasti menjadi semakin tinggi

3. KAWAL!!!

Kawal diri dari terdedah dengan persekitaran yang tak sihat
Kawal diri dari penggunaan bahan kimia dan racun perosak!!

Pastikan anda guna barangan yang semulajadi dan selamat


4. TIDUR AWAL

 Sepertimana yang kita tahu, Tidur Yang Cukup amat penting bagi tubuh kita dalam proses pemulihan dan membaiki serta pengawalseliaan badan. Proses detoksifikasi berlaku pada waktu kita tidur. Dengan memberi tubuh kita tidur atau reha yang cukup, pastinya menyegarkan tubuh apabila kita bangun keesokkan harinya. Psst.. Tabiat tidur yang tidak cukup mampu 'mencuri' sedikit wang anda. Jadi, jaga waktu tidur anda!!


5. JAGA KEBERSIHAN

Salah satu cara untuk elak dari jatuh sakit adalah dengan mencuci tangan anda dengan lebih kerap terutamanya sebelum makan atau minum.


6. BANYAKKAN BERSENAM

Semua orang tahu, nak sihat kena bersenam tetapi berapa ramai yang melakukannya? Jangan risau, KAMI akan bantu anda bagaimana untuk bersenam dirumah dalam waktu yang singkat dan langsung tidak menjejaskan kesihatan atau penyusuan susuibu. in shaa Allah 

7. KURANGKAN NIKOTIN DAN KAFEIN

Kurangkan rokok..kalau boleh, hentikan terus. Anda sedang menyeksa tubuh anda
Kawal pengambilan kopi, apa kata tukarkan tabiat minum kopi kepada air kosong yang sememangkan memberi anda lebih kesegaran dan bertenaga.
Psst... sekiranya anda perokok tegar, satu tips untuk anda... Anda boleh cuba menggantikan rokok kepada lobak merah atau saderi. Pastikan pengganti untuk rokok ini sihat. Jangan pula anda gantikan dengan pisang goreng atau kuih muih yang manis dan berlemak. Ini akan membuatkan saiz pinggang anda semakin bertambah

 

Senangkan?







Jangan lupa daftar untuk projek S.E.K.S.I dibawah #coachBee ye!

http://projekseksi.blogspot.my/p/coach-bee.html


*****

*****


CoachBee
017.37.40.100
Cantik itu indah, Cantik itu Amanah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

AIR KOSONG KALORI!!?

AIR KOSONG KALORI ini sangat2 penting buat tubuh anda kerana dengan minum air ini, anda dapat banyak manafaat dan jangan lupa, ianya KOSONG KALORI. Jadi anda tidak akan membazir kalori anda dengan meminum air ini!!


Air sememangnya keperluan di dalam hidupan harian kita. Dan semua orang sudah sedia maklum mengenainya. Dan saya pasti anda pun tahu 70% daripada kandungan badan kita terdiri daripada air bukan? Mari kita ketahui apakah keajaiban air kosong kalori ini dalam memberi kita kesihatan terhadap tubuh badan.
1. Kekal bentuk badan yang cantikAnda ingin menurunkan berat badan? AIR KOSONG KALORI boleh meningkatkan metabolisma badan anda dan membantu untuk anda berasa kenyang.

Tukarkan air manis yang anda biasa minum kepada AIR KOSONG KALORI ini. Juga sebelum makan, minum sedikit AIR KOSONG KALORI ini untuk memudahkan anda merasa lebih kenyang dengan cepat. Anda akan rasa cepat kenyang daripada biasa.
2. AIR KOSONG KALORI membantu meningkatkan tenagaApabila anda berasa letih dan haus, ter…