Langkau ke kandungan utama

Pejabat tempat berpotensi untuk gemuk

Assalamualaikum,

Kebanyakkan daripada kita semua bekerja dalam pejabat kan.. Antara kita sedar atau tidak, pejabat sebenarnya adalah tempat yang paling berpotensi untuk kita gemuk. 


Ini kerana menumpukan sepenuh perhatian dan tenaga kepada kerja membuatkan kita rasa cepat lapar. Kajian mendapati bila kita lapar, gula darah akan kurang menyebabkan kita tidak mampu berfikir dengan baik. Masa macam inilah kita mula menggeladah pantry dan mula mencari biskut, atau buat air milo/kopi untuk melegakan perut yang lapar.


Kajian telah dilakukan, mendapati terdapat 5 sebab kenapa berada di dalam pejabat boleh menyebabkan wanita bekerjaya sekarang gemuk.

1 - Makan kerana STRESS.
     Kajian mendapati 37% mengatakan stress adalah pinca utama berat badan naik. Ini kerana apabila kita stress, kita akan mencari ketenangan dari makanan. Sebaliknya, cuba tarik nafas dan hembus perlahan-lahan sebanyak 5-10 kali. Tapi jika anda tetap ingin mengunyah, pilihlah snek yang sihat seperti kacang atau buah-buahan.


2-  Makan tengahari di luar.
     Makan tengahari di luar boleh menambahkan berat badan. Ini kerana apabila makan tengahari di luar terutamanya secara berkumpulan, potensi untuk makan secara berlebihan adalah tinggi. Sebaiknya,bawaklah makanan dari rumah, ianya lebih shat dan lebih menjimatkan.


3- Melewatkan waktu makan.
    Kebanyakkan pekerja yang bekerja shift malam kerap melewatkan waktu makan. Apabila lapar, kita sebenarmya lebih cenderung untuk makan secara berlebihan.


4- Sambutan Perayaan.
    Sambutan perayaan adalah menyeronokkan, tapi kebanyakkan makanan ini adalah berkalori tinggi seperti kek, coklat dana air yang manis. Untuk atasi, anda boleh makan apa saja yang disediakan tetapi kurangkan portion makanan yang diambil.


5- Snek dari kawan sepejabat.
    Yes, sharing is caring... tapi menikmati makanan yang dibawa kawan juga penyebab kegemukkan. Dan kebanyakkan daripada kita kalah bahagian ini.


Bekerja dalam pejabat menyebabkan kita susah jalani hidup yang sihat. Aktiviti yang padat membuatkan wanita yang bekerjaya lebih senang mengambil makanan segera, ini belum lagi godaan makanan yang dibawa kawan sepejabat. Ingat!! Anda masih belum terlambat mengunah cara hidup anda.


Ini a few tips untuk magnates kegemukkan di pejabat.

1- Kekerapan mengunyah snek.
    Sambil kerja sambail makan memang menyenangkan. Jangan letakkan pelbagai variasi snek dalam laci anda, cukup bawa snek dari rumah seperti buah, kacang atau yogurt. 


2- Jangan terlalu minum banyak teh atau kopi.
    Minum teh atau kopi dengan kerap adalah tidak elok, ia boleh membuatkan kita gelisah, mudah marah dan dehidrasi. Gantikan minuman ini dengan teh hijau, air limau nipis, jus buah atau air masak. Pilih minuman yang kurang gua dan susu.


3- Banyakkan minum air masak.
    Letakkan sebotol air mineral di atas meja anda dan pastikan ia habis sebelum anda habis kerja. Cara ini membuatkan anda tidak lupa untuk minum air. Kurang minum air boleh menyebabkan sembelit, gangguan pencernaan, dehidrasi dan kulit kusam.


4- Pilih snek yang sihat.
    Ada beberapa snek pilihan yang boleh anda pilih jadikan kudapan sambil bekerja: 

a) Aprikot kering.
Buah ini kaya dengan nutrisi dan vtamin yang penting seperti serat, beta karoten, vitamin A dan C, zat besi, kalsium dan kaya dengan antioksidan dalam melindungi diri dalam melawan kanser prostat dan paru-paru.


b) Epal
Ia mengandungi vitamin dan mineral penting untuk tubuh, otak dan kesihatan jantung. Kandungan serat dapat membantu anda rasa lebih kenyang. 

c) Yogurt
Pilihlah yogurt yang rendah lemak dan rendah gula. Untuk lebih eloktaburkan buah atau blueberry untuk mendapatkan serat.


d) Dark Chocolate
Dark chocolate yang kaya dungeon flavanoid, menage tekanan darah daripada stress. Dengan mengunyah dark chocolate ia dapat mengurangkan mood negetif semasa bekerja.
e) Almond
Snek ini sangat rendah kolestrol dan sodium. Makan almond akan buat anda ketagih. Walaupon almond rendah lemak tapi anda perlu perhatikan jumlah kalorinya.

For more tips for heathy lifestyle and beauty tips, boleh ikuti Coach Mummy Mars alam Projek Seksi!!


*****

DAFTAR DISINI

*****


Mummy Mars

019.235.8846

Enhancing Love through Health Care.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

AIR KOSONG KALORI!!?

AIR KOSONG KALORI ini sangat2 penting buat tubuh anda kerana dengan minum air ini, anda dapat banyak manafaat dan jangan lupa, ianya KOSONG KALORI. Jadi anda tidak akan membazir kalori anda dengan meminum air ini!!


Air sememangnya keperluan di dalam hidupan harian kita. Dan semua orang sudah sedia maklum mengenainya. Dan saya pasti anda pun tahu 70% daripada kandungan badan kita terdiri daripada air bukan? Mari kita ketahui apakah keajaiban air kosong kalori ini dalam memberi kita kesihatan terhadap tubuh badan.
1. Kekal bentuk badan yang cantikAnda ingin menurunkan berat badan? AIR KOSONG KALORI boleh meningkatkan metabolisma badan anda dan membantu untuk anda berasa kenyang.

Tukarkan air manis yang anda biasa minum kepada AIR KOSONG KALORI ini. Juga sebelum makan, minum sedikit AIR KOSONG KALORI ini untuk memudahkan anda merasa lebih kenyang dengan cepat. Anda akan rasa cepat kenyang daripada biasa.
2. AIR KOSONG KALORI membantu meningkatkan tenagaApabila anda berasa letih dan haus, ter…