Langkau ke kandungan utama

Tukar gula kepada manisan semula jadi

Assalamualaikum,


Gula adalah pemanis makanan yang sering ditambah ke dalam hidangan. Bagi peminat pencuci mulut, gula dianggap sangat penting. Terlalu banyak gula bakal menyumbang kepada pelbagai penyakit dan gula juga menambah kalori kepada makanan kita. 

Gula bukan saja mengakibatkan tubuh kita dijangkiti diabetes malah menjadi punca kepada obesiti, penyakit jantung, kanser dan jangkitan otak.  Oleh itu cuba elakkan pengambilan gula dan dalam masa yang sama masih dapat menikmati keenakkan makanan anda. 

Antara cara terbaik yang boleh anda lakukan ialah memilih gantian gula yang lebih sihat dan memelihara kesihatan.



Tukar Gula ambil Sos Epal


Sos epal mengganti tugas gula tapa tambahan kalori. 1 cawan sos epal hanya mempunyai 100 kalori berbanding 1 cawan gula mengandungi 770 kalori.








Tukar Gula ambil Sirap Gula Perang.


Sirap yang diperolehi daripada gula perang tidak mengandung fruktosa.








Tukar Gula ambil Sirap Maple


Mendapat sumber daripada pokok male dan mengandungi hampir 70% tahap sukros dan tahap fruktos yang rendah. Sirap ini kaya dengan antioksida.








Tukar Gula ambil Lo Han


Ia adalah sejenis herba yang digunakan oleh masyarakat Cina untuk menggantikan gula. Kaya dengan antioksida dan tidak mempunyai kalori.






Tukar Gula ambil Sirap Agave



Sirap ini manis secara semulajadi. Hanya sedikit sahaja sudah memberi rasa yang manis berbanding gula. Namun sirap ini mengandungi kadar fruktos yang tinggi hampir 90%.






Tukar Gula ambil Stevia


Daun stevia adalah pemanis semula jadi dan tidak mempunyai kebohidrat atau kalori. Ia juga tidak meningkatkan kadar gula dalam darah.





Tukar Gula ambil Molasses

 Molasses ini kaya dengan nutrisi seperti zat besi, magnesium, kalsium dan potassium. Ia pekat berwarna hitam juga kaya dengan mineral. Namun ia mengandungi kadar fruktosa     yang tinggi.




Tukar Gula ambil Madu



Perlu pandai memilih madu kerana kebanyakkan madu yang komersil sama sahaja seperti gula. Madu asli kaya dengan sumber nutrisi dan bileh menyembuhkan penyajit seperti selsema dan batuk. Madu menuka dan amdu asli timur tengah adalah madu terbaik di dunia.





For more tips for heathy lifestyle and beauty tips, boleh ikuti Coach Mummy Mars alam Projek Seksi!!



*****

DAFTAR DISINI

*****


Mummy Mars

019.235.8846

Enhancing Love through Health Care


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

Mandi Pagi Lebih Cepat Kurus?

Apa Bestnya Mandi Pagi?Kalau sebelum ni kami share tidur pon boleh kurus sekarang mandi pulak.

Korang tau tak mandi awal pagi ( jam 4-6 pagi ) dengan air sejuk dapat menyingkirkan kolestrol jahat dalam badan.




Memang menggigil la mandi tanpa air panas tapi terasa sungguh SEGAR
Mandi bermula dari kaki dahulu ikut sunnah Nabi.

Mandi awal pagi juga dapat melancarkan peredaran darah dan sangat membantu untuk menaikkan seri wajah tau

Kena sangat la konsep #projekseksi kami
SLIM & ELEGANT!

Berpagi-pagian jugak salah satu sunnah nabi

Sebagaimana Rasulullah yang tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:




Berkata Nabi di dalam hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabarani di dalam al-Awsath:

باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

"Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan."


Tambahan Lagi 


Telah thabit dari Nabi SAW bahawasanya …