Langkau ke kandungan utama

Air!! Keperluan dan Kesihatan


Ramai orang tahu mereka perlu minum air untuk memenuhi keperluan harian.

Tapi adakah mereka betul-betul tahu berapa banyak air yang diperlukan sehari-hari?

Percaya atau tidak?

kebanyakkan dari mereka tidak benar-benar tahu berapakah isipadu air yang diperlukan oleh tubuh mereka setiap hari.  


Jadi! Hari ini, 

Bee nak kongsikan bagaimana untuk mengira keperluan air yang diperlukan oleh badan setiap hari. Pengiraan ini adalah berdasarkan berat badan anda sendiri. Namun begitu, jumlah pengambilan air juga bergantung kepada aktiviti harian dan juga faktor persekitaran seperti cuaca dan pemakanan.





Cara #1


Berat(KG) / 30 = ____ liter (jumlah minimum air yang diperlukan)

contoh : berat Bee 60kg, jadi 60 bahagi 30 bersamaan dengan 2.00 liter adalah keperluan minimum air diperlukan


***

Cara #2


Berat(pound) / 2 = ___ oz (jumlah minimum air yang diperlukan)

contoh :
1kg = 2.26pound maka 60kg = 135.60 pound
135.60 bahagi 2 bersamaan dengan 67.8 oz.
1 oz = 0.0295liter
Maka 62.888oz bersamaan 2.00liter

***

Cara #3


Ini yang paling senang nak kira dan paling senang ingat. 
Caranya setiap 25kg berat tubuh, anda perlukan 1liter air. 
makanya 56kg berat, Bee perlukan 2.40liter air setiap hari


Jadi, berdasarkan cara kira di atas, Bee perlukan sekurang-kurangnya 1.86liter air sehari. 
Ini MINIMUM ya. 
Kalau nak dikira setiap aktiviti harian, senaman, cuaca yang tak menentu, Bee pastinya perlukan air yang lebih untuk menampung keperluan air tubuh Bee. 
Betul?

DAN bagi ibu-ibu menyusu, anda perlukan sekurang-kurangnya 3 liter air untuk pastikan penghasilan susu ibu yang lebih lancar dan cukup untuk anak syurga anda. 

Takut kembung minum air banyak? 

Jangan risau, bukannya kita minum 3liter sekaligus. 
Minum segelas satu masa in shaa Allah cukup. Nak lagi senang kira, sediakan bekas yang menunjukkan brapa liter air yang ada, jadi anda boleh sukat berapa banyak air yang dah diminum. 

Senangkan?


Jangan lupa daftar untuk projek S.E.K.S.I dibawah #coachBee ye!
http://projekseksi.blogspot.my/p/coach-bee.html

*****

CoachBee
017.37.40.100
Cantik itu indah, Cantik itu Amanah

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mudahnya Kira Kalori Bersama Coach Mummy Mars

Assalamualaikum
Ramai orang ingat cara nak kurus adalah dengan diet. Diet ini maksudnya sanggup berlapar tak nak makan dan tak nak makan nasi. Sebenarnya konsep kurus ni adalah SANGAT SALAH. Cara ini sebenarnya akan buat anda rasa nak makan yang membuak-buak dan ianya tak baik untuk kesihatan. And end up anda still kat berat yang sama dan tahap kesihatan anda tak baik, selalu tak sihat, letih dan mengantuk.

Tau tak anda pemakanan dan diet yang baik adalah dengan mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam secara tetap tanpa perlu skip satu meal pon?

Anda sebenarnya boleh makan apa saja yang anda suke tanpa perlu rasa lapar dan bersalah, dalam masa yang sama anda masih lagi dalam proses untuk menguruskan badan.



Bagaimana caranya? MUDAH SAHAJA.

Tips mudah untuk menguruskan badan tanpa perlu berasa lapar adalah dengan mengira kalori pemakanan kita. Kalori sangat diperlukan oleh badan kita. Kita perlu mengetahui jumlah keperluan kalori diri sendiri. Penting mengetahui jumlah kalori

Resepi Sihat Menu Tengah Hari : Ayam Tandori

Coach Wanie kongsikan Resepi Hebat untuk Menu Tengah Hari : Ayam Tandori
Ayam Tandoori (Hidangan untuk 6 – 8 orang)



Bahan -bahan :

2 kg (1 ekor) ayam, kulit dan lemak yang dibuang, dibelah empat 40 g (4 ulas) bawang putih, dicincang 40 g (2 inci) halia, dikisar halus 30 ml (2 sudu makan) jus lemon 250 ml (1 cawan) yogurt biasa 3 g (1 sudu teh) garam masala 3 g (1 sudu teh) serbuk ketumbar 3 g (1 sudu teh) serbuk jintan putih 3 g (1 sudu teh) serbuk kunyit 3 g (1 sudu teh) serbuk kari 3 g (1 sudu makan) paprika manis 30 ml (2 sudu makan) sos pudina (ikut pilihan) 15 ml (1 sudu makan) minyak Garam dan lada sulah secukup rasa




Cara memasak :

1. Panaskan minyak dalam kuali kecil di atas api sederhana. Masukkan ketumbar, jintan putih, kunyit, garam masala, serbuk kari, sos pudina dan paprika. Tumis sehingga wangi (kira-kira 2-3 minit). Ketepikan.
2. Campurkan bahan rempah yang telah sejuk ke dalam yogurt. Perlahan-lahan masukkan jus lemon, bawang putih, garam dan halia.
3. Cucuk daging ayam se…

Mandi Pagi Lebih Cepat Kurus?

Apa Bestnya Mandi Pagi?Kalau sebelum ni kami share tidur pon boleh kurus sekarang mandi pulak.

Korang tau tak mandi awal pagi ( jam 4-6 pagi ) dengan air sejuk dapat menyingkirkan kolestrol jahat dalam badan.




Memang menggigil la mandi tanpa air panas tapi terasa sungguh SEGAR
Mandi bermula dari kaki dahulu ikut sunnah Nabi.

Mandi awal pagi juga dapat melancarkan peredaran darah dan sangat membantu untuk menaikkan seri wajah tau

Kena sangat la konsep #projekseksi kami
SLIM & ELEGANT!

Berpagi-pagian jugak salah satu sunnah nabi

Sebagaimana Rasulullah yang tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:




Berkata Nabi di dalam hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabarani di dalam al-Awsath:

باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح'

"Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkat dan kejayaan."


Tambahan Lagi 


Telah thabit dari Nabi SAW bahawasanya …